نقش جامعه ایرانیان ارمنی در ظهور معماری مدرن شهر تهران
نویسندگان
چکیده
مقاله حاضر در سه بخش ارائه می شود. در بخش نظری سعی خواهیم کـرد بـه موضـوع مدرنیزاسـیون و مدرنیزاسیون معماری با معنی کلی آن و مدرنیزاسیون معماری در ایران با معنی خـاص آن بـا تکیـه بـر ویژگیهای سیاسی، اجتماعی ـ تاریخی اواخر دوره قاجار تا پایان دوره پهلوی دوم بپردازیم. بررسی نقش جامعه ایرانیان ارمنی در فرآیند هنری و فنی هم در این بخش ارائه خواهـد شـد. قسـمت دوم مقالـه بـه تأثیر تحولات سیاسی ـ اجتماعی در معماری پایتخت و در حیطـه ابنیـۀ دولتـی و خصوصـی اختصـاص خواهد داشت. همچنین چگونگیایجاد بناهای خصوصی و بافت فرهنگی ـ اجتماعی ساکنان این ابنیـه از نظر شکلگیری طبقـات جدیـد و پاسـخگـویی بـه نیازهـای برخاسـته از سـبک زنـدگی نـوین از منظـر انسانشناسی، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. معرفی چند معمار ارمنی که توانستهاند بـا درک نیازهـای خویش دست به خلق آثار معماری به عنوان یادگارها و انعکاسی از تحولات فرهنگی روزگـار خـود بزننـد قسمت سوم و پایانی تحلیل ارائه شده در مقاله را تشکیل میدهد.
منابع مشابه
خاستگاه معماری مدرن در تهران (بررسی و شناخت اولین بنای سبک معماری مدرن در پایتخت کشور)
با توجه به بناهای ایجاد شده در تهران میتوان بیان نمود که در حال حاضر معماری مدرن فراگیرترین سبک معماری در این کلانشهر شده است. اگرچه از آغاز معماری مدرن بیش از یک سده میگذرد ولی نقطه آغازین این شیوه در ایران و پایتخت آن تهران مشخص و تحلیل نشده است. در تحقیق حاضر دو پرسش پژوهش مطرح است: (1) خاستگاه ورود نهضت معماری مدرن به تهران در چه زمانی بوده است؟ و (2) نمونههای اولیه معماری سبک مدرن در ت...
متن کاملخاستگاه معماری مدرن در تهران (بررسی و شناخت اولین بنای سبک معماری مدرن در پایتخت کشور)
با توجه به بناهای ایجاد شده در تهران می توان بیان نمود که در حال حاضر معماری مدرن فراگیرترین سبک معماری در این کلان شهر شده است. اگرچه از آغاز معماری مدرن بیش از یک سده می گذرد ولی نقطه آغازین این شیوه در ایران و پایتخت آن تهران مشخص و تحلیل نشده است. در تحقیق حاضر دو پرسش پژوهش مطرح است: (1) خاستگاه ورود نهضت معماری مدرن به تهران در چه زمانی بوده است؟ و (2) نمونه های اولیه معماری سبک مدرن در ت...
متن کاملبازتاب مرگاندیشی در معماری ایرانیان
آثار اندیشمندان و متون مقدس از عناصر تأثیرگذار بر سبک زندگی هر جامعه هستند و با فرهنگ، ارتباطی تنگاتنگ برقرار میکنند؛ تجلی باورها و اعتقادات فرهنگها که در آثار اندیشمندان و شاعران جامعه قابل ردگیری است، در آثار هنرمندان نیز خود را ظاهر میکنند. ردیابی مفهوم مرگ در فرهنگ کهن ایران به شناختی پیرامون نظر اندیشمندان، شعرا و عرفا که برگرفته از متون مقدس هستند وابسته است.همچنین اندیشۀ صاحب نظران بر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
مطالعات اجتماعی ایرانجلد ۳، شماره ۲، صفحات ۱۰۴-۱۱۷
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023